Een sonische verkenning gemaakt met originele instrumenten, gewone objecten en elementen van de natuur.

Diego Stocco's muziekavontuur begon in een klein stadje in Noord-Italië, waar hij nummers van de Beatles speelde op alleen gehoor en op een klein Bontempi-orgel. Zijn ouders, aangemoedigd door zijn muzikale lust, steunden zijn keuze om te studeren aan het plaatselijke Conservatorium van Muziek. Een beslissing die spectaculair faalde op de dag dat Diego besloot om zijn viool in een bankschroef te plaatsen en deze met een ijzerzaag in tweeën sneed.

Na deze fase was het duidelijk dat hij niet geknipt was voor klassieke studies, dus begon hij aan een persoonlijke reis van muzikale ontdekking, het spelen in bands, het bestuderen van synths, audiotechniek en het beluisteren van alle soorten muziek waartoe hij toegang kon krijgen. Dit leidde tot studiowerk en een verscheidenheid aan projecten, waaronder het maken van radio jingles, muziek voor ballet, synth programmering en grootschalige live-evenementen.

Jaren later besloot hij dat het tijd was om nieuwe kansen te zoeken. Hij pakte zijn bezittingen, computer, een doos vol snaren en verhuisde naar Los Angeles. Het enthousiasme om daar te zijn zorgde ervoor dat zijn muzikale nieuwsgierigheid zich uitte in onverwachte nieuwe manieren. Op een dag maakte hij een muziekstuk door op een olijfboom in zijn achtertuin te spelen, gevolgd door een bonsai boom en kort daarna met meer natuurlijke elementen.

Op een dag vroeg hij de eigenaren van een plaatselijke stomerijplaats of hij de hele plaats als instrument kon bespelen; ze hadden geen idee wat hij bedoelde, maar ze werden weggeblazen toen ze het eindresultaat zagen. Gaandeweg met deze projecten bouwde Diego steeds meer instrumenten, tot het punt waarop hij zijn eigen Custom Built Orchestra maakte.

Het organische geluid en de unieke uitvoeringsstijl die Diego in zijn muziekvideo's toonde, begonnen aandacht te trekken. Zijn muziek en uitvoeringen zijn opgenomen in campagnes voor Kashi, Bottega Veneta, Burt's Bees en Adidas. Diego deed ook de audio-branding voor Apple, Nokia, Samsung, Panasonic en General Motors.

Diego componeerde muziek voor de speelfilm "Chernobyl Diaries" en de videogame "The Conduit". Als een solist speelde hij in "Sherlock Holmes" en de videogames "Assassin's Creed Brotherhood" en "Assassin's Creed Revelation". Een van zijn meest bekende instrumenten is de Experibass, een rechtopstaande vierhandige basgitaar die de klassieke familie van de snaren combineert in één instrument. Diego ontwikkelde een unieke uitvoerende techniek genaamd "Stickato", waarbij hij de speciaal afgestemde snaren bespeelt met een drumstok, waardoor een rijk resonerend geluid ontstaat dat zowel ritme als tonaliteit produceert.

Als principal creative sound designer bij Spectrasonics creëerde Diego een caleidoscoop van iconische geluiden met zijn originele instrumenten, aangepaste objecten en creatieve opnametechnieken. Zonder zijn geest voor creatieve destructie te vergeten, creëerde Diego de beroemde Burning Piano, waarbij hij allerlei soorten samples van zijn piano in brand stak. Zijn geluiden maken deel uit van de kernbibliotheken van de meervoudige winnaars van virtuele instrumenten Atmosphere ™, Stylus ™ RMX en de flagship Omnisphere® 2. Onlangs creëerde Diego, Sonic Artifact, een label waarin hij zijn evoluerende muziekproductie presenteert als geselecteerde albums.

Sonic Artifact is beschikbaar voor wereldwijd licentiëring via BMG Production Music.

SONIC ARTIFACT

De reis via het brein van een experimentele muzikant.
Nu beschikbaar via BMGPM.

Luisteren
BMG uses cookies. By using our services, you're agreeing to our Cookie Policy.